با مقصران حادثه استخر هاشمی نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد فینال را قبل از فینال بردیم| یک ایران منتظر قهرمانی فوتسال به دین اسلام خوش آمدی آقای مورایس کارمندان و تیم های پایه پرسپولیس منتظر پول سورپرایز مورایس برای هواداران سپاهان: مسلمان شدم! عبدالکریم گلر پرسپولیس را راهی بیمارستان کرد بیرانوند دوشنبه تصمیم می گیرد احتمال حضور گل محمدی مقابل استقلال ویدیو ضربات پنالتی بازی پرسپولیس و آلومینیوم در جام حذفی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی+ ویدیو گل‌ها| جذاب ترین بازی فصل! سپاهان منتظر اوکی نویدکیا ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و ازبکستان| فینالیست شدیم! اعلام ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر آلومینیوم سقوط اعتبار فوتبال ایران در آسیا با کاهش سهمیه لیگ نخبگان| فقدان زیر ساخت و مشکلات عدیده
سرخط خبرها

اخبار امیدوارکننده در اردوی تیم ملی هندبال بانوان| در فکر عبور از دروازه‌های جهانی

  • کد خبر: ۷۷۳۶۴
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
اخبار امیدوارکننده در اردوی تیم ملی هندبال بانوان| در فکر عبور از دروازه‌های جهانی
دختران هندبالیست ایرانی حریفانشان را در آسیا شناختند و با حضور ۱۲ تیم در جدول مسابقات به کسب جواز حضور در جام جهانی زنان امیدوارتر شدند.

مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ دختران هندبالیست ایرانی حریفانشان را در آسیا شناختند و با حضور ۱۲ تیم در جدول مسابقات به کسب جواز حضور در جام جهانی زنان امیدوارتر شدند.
بعد از اینکه هفته قبل میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا از کره‌جنوبی به اردن تغییر کرد، سرانجام کنفدراسیون هندبال آسیا اسامی ۱۲کشور حاضر در مسابقات قهرمانی زنان آسیا را اعلام کرد تا قرعه‌کشی این مسابقات و گروه‌بندی تیم‌ها را انجام دهد.

 

این خبر خیلی خوبی برای دختران هندبالیست ایران بود، زیرا پیش از این فدراسیون هندبال آسیا اعلام کرده بود در صورت حضور ۱۲تیم در این مسابقات ۶سهمیه جهانی توزیع خواهد شد و ممکن بود ۵ تیم راهی جام‌جهانی شوند. ایرانی‌ها نیز به‌دنبال اولین سهمیه جهانی‌شان بودند و به‌دلیل حضور رقبای قدر در آسیا، چشم امیدشان به همین یک سهمیه بیشتر بود. حالا با اعلام ۱۲ تیم شرکت‌کننده، آن‌ها کمی خیالشان راحت شده است تا دست‌کم با کسب عنوان ششم آسیا بتوانند از دروازه‌های جهانی عبور کنند؛ کاری که سخت، اما شدنی است.


مسابقات هندبال قهرمانی زنان آسیا قرار است از ۲۴شهریور تا ۳مهر به‌میزبانی اردن برگزار شود. براساس اعلام کنفدراسیون هندبال آسیا کشور‌های اردن، ژاپن، کویت، کره، قطر، هند، ایران، هنگ‌کنگ، سنگاپور، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان در این مسابقات شرکت خواهند کرد. پیش از این قرار بود این مسابقات در کره‌جنوبی برگزار شود که به‌دلیل همه‌گیری جهانی کرونا و با مخالفت دولت کره میزبانی این مسابقات به اردن داده شد.

 

قرعه‌کشی بازی‌ها ساعت ۲۱ شب گذشته به‌وقت تهران برگزار شد. تیم‌ملی زنان ایران تاکنون ۴ مرحله اردو پشت‌سر گذاشته است و خودش را برای حضور در این مسابقات آماده می‌کند. مربیگری تیم‌ملی هندبال زنان ایران را خدیجه قانع به‌عهده دارد و عزت‌ا... رزمگر نیز به‌عنوان مدیرفنی و نشمین شافعیان به‌عنوان مشاور فنی این تیم را هدایت می‌کنند. چند چهره مشهدی نیز در بین اردونشینان وجود دارد.


جای خالی چینی‌های مدعی

نیوزلند و استرالیا در دوره‌های گذشته حضور داشتند، ولی این‌بار نامشان در بین شرکت‌کننده‌ها نیست. اما عنوان غایب بزرگ قهرمانی آسیا به چین می‌رسد؛ تیمی پرافتخار که عناوین نایب‌قهرمانی و سومی زیادی را در کارنامه دارد. احتمالا کرونا باعث شده است آن‌ها قید این دوره از مسابقات را بزنند. افغانستان و قطر تازه‌وارد‌های مسابقات هستند البته به‌علاوه میزبان، زیرا اردن نیز اولین‌بار است که تیمی راهی قهرمانی آسیا می‌کند، آن‌هم زمانی که خودش میزبان است.


در اندیشه تکرار دور قبل

دوره گذشته مسابقات قهرمانی آسیای بانوان سال ۲۰۱۸ به‌میزبانی ژاپن برگزار شد. در آن دوره ۱۰ تیم در مسابقات حضور داشتند که تیم ایران نیز یکی از شرکت‌کننده‌ها بود. در دوره هفدهم کره‌جنوبی قهرمان شد، ژاپن به نایب‌قهرمانی رسید و چینی‌ها روی سکوی سومی ایستادند. در آن دوره ایران بعد از قزاقستان و استرالیا به عنوان ششمی آسیا دست یافت. اگر دختران ایرانی امسال نیز دست‌کم همین عنوان را تکرار کنند، می‌توانند اولین‌بار راهی جام‌جهانی شوند.


مسابقات قهرمانی هندبال بانوان آسیا قدمت زیادی دارد؛ بیش از ۳۰ سال است که رقابت‌های آن پیگیری می‌شود، گاهی چندسال وقفه بین آن افتاده و گاهی ۲ سال متوالی برگزار شده است. حتی در دوره‌های دهم و یازدهم در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ رقابت‌ها فقط با حضور ۴ تیم پیگیری شده است. برخی تیم‌ها از همان ابتدا پای ثابت آن بوده‌اند؛ تیم‌هایی همچون کره‌جنوبی، ژاپن، چین و حتی قزاقستان و ترکمنستان. اما ایرانی‌ها چه زمانی به این مسابقات اضافه شدند؟ در ادامه به کارنامه ایرانیان در هندبال بانوان آسیا نگاه خواهیم کرد.


نگاهی به تجربه ایران در ۶ دوره گذشته

اولین اعزام بانوان هندبالیست ایران در سال ۲۰۰۸ و دوازدهمین دوره قهرمانی آسیا رقم خورد. ایران با ۹ تیم دیگر رقابت کرد و هفتم آسیا شد. کره‌جنوبی، چین و ژاپن نیز روی سکو‌های اول تا سوم ایستادند. در سال ۲۰۱۰ ایرانی‌ها راهی قزاقستان شدند تا در دور سیزدهم نیز شرکت کنند. آنجا در بین ۸ تیم هشتم شدند. میزبان در کمال تعجب گوی قهرمانی را از کره‌ای‌ها ربود. کره‌جنوبی و چین دوم و سوم شدند. آن دوره بدترین نتیجه عملکرد دختران ایرانی به ثبت رسید.


چهاردهمین دوره در سال ۲۰۱۲ برگزار شد. در آن سال ۱۲ تیم در اندونزی دورهم جمع شدند. ایران در پایان رقابت‌ها در جایگاه نهم آسیا قرار گرفت، کره‌جنوبی قهرمان شد و چین به نایب‌قهرمانی رسید و ژاپن نیز عنوان سومی را از آن خود کرد. شاید بیشترین شباهت دور جدید مسابقات قهرمانی آسیا با همین دوره چهاردهم باشد که ترکیبی از تیم‌های شرق آسیا و تیم‌های عربی بود، ولی باید امیدوار بود امسال ایرانیان رتبه بهتری کسب کنند و در جمع ۶ تیم قرار بگیرند.


پانزدهمین دوره مسابقات با سال ۲۰۱۵ همراه بود. اندونزی میزبان ۹ تیم شرکت‌کننده بود که میزبان در پایان مسابقات در انتهای جدول رده‌بندی قرار گرفت، اما دختران ایرانی عنوان ششمی را به‌دست آوردند. هند و هنگ‌کنگ نیز پس از ایران در جدول جای گرفتند. در این دوره کره‌جنوبی قهرمان شد، ژاپن به نایب‌قهرمانی رسید و چین نیز در سکوی سومی ایستاد. از همین دوره بود که هندبال بانوان ژاپن از چینی‌ها پیشی گرفت و دیگر نایب‌قهرمانی به چین نرسید.


در ۲۰۱۷ شانزدهمین دوره قهرمانی آسیا برگزار شد که در آن دوره فقط ۸ تیم از آسیا راهی این رقابت‌ها شدند که یکی از آن‌ها هندبالیست‌های ایرانی بودند. کره‌جنوبی میزبان رقابت‌ها بود که به قهرمانی رسید و ژاپن و چین نیز دوم و سوم شدند. در سال ۲۰۱۷ ایران در رده هفتم آسیا قرار گرفت که نتیجه مناسبی بین ۸ تیم شرکت‌کننده نبود. در آن دوره ویتنام نیز حضور داشت، اما هیچ‌خبری از کشور‌های عربی در هندبال بانوان آسیا نبود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->